مکس پیکس


پاسخ عکاسان معروف مارتین پار، سیندی شرمن و رضا دقتی به پرسش‌های سایت عکاسی

اختصاصی سایت عکاسی – از زمانی که فعالیت اینستاگرام به عنوان رسانه‌ای متکی بر عکس آغاز شد، پرسش‌های مختلفی درباره‌ی ماهیت عکاسی در اینستاگرام و تأثیرگذاری این روش ارتباطی بر کلیت عکاسی مطرح شد. به ویژه پس از آن‌که عکاسانی معروف و حرفه‌ای نیز با کارکرد‌هایی متفاوت در آن شروع به فعالیت کردند. در این راستا، پرسش‌هایی را برای تعدادی از عکاسان معروف و شناخته‌شده‌ که در اینستاگرام نیز حساب کاربری دارند، ارسال کردیم تا دیدگاه این عکاسان را درباره‌ی اینستاگرام و تاثیرات آن بر عکاسی جویا شویم. در ادامه، ابتدا پرسش‌هایی را مشاهده می‌کنید که به صورت مشترک برای این عکاسان فرستاده شده و پس از آن، پاسخ‌های عکاسان را در این بخش و بخش‌های آتی، بدون ترتیب خاصی در درج اسامی، می‌توانید بخوانید. (بخش اول) لازم به ذکر است پرسش‌ها اواخر خردادماه ۱۳۹۷ برای عکاسان فرستاده شده و تصاویر و اطلاعات حاضر مربوط به بازه‌ی زمانی فوق است.

 

پرسش‌ها:
۱. ممکن است نظر شما را درباره‌ی اینستاگرام به عنوان رسانه‌‌ای برای به اشتراک‌گذاری عکس بدانیم؟
۲. از دیدگاه شما اینستاگرام در عکاسی معاصر چه نقشی ایفا می‌کند؟
۳. شما برای چه مقاصدی در اینستاگرام، عکس به اشتراک می‌گذارید؟
۴. درباره‌ی کسانی که شهرت و هم‌چنین راه خود در عکاسی را از طریق به اشتراک گذاشتن تصاویر در اینستاگرام پیدا می‌کنند چه نظری دارید؟

 

مارتین پار
حساب کاربری: martinparrstudio
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۳۹۶ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۹۰۰۰ لایک

پاسخ‌ها (بدون هیچ توضیحی تنها پاسخ دو سوال را فرستادند):
۲. نقش خوبی را ایفا می‌کند؛ به عکاسانی که شناخته شده نیستند، فرصت درخشیدن می‌دهد.

۴. به طرز عجیبی هیچ‌وقت در اینستاگرام عکاس معاصر جدیدی را کشف نکرده‌ام که با آثارش در اینستاگرام تحت تاثیر قرار بگیرم. هرچند که باید در اینستاگرام وجود داشته باشند.

 

سیندی شرمن
حساب کاربری: cindysherman
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۲۲۹ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۱۵۰۰۰ لایک

پاسخ‌ها:
۱. به نظرم اینستاگرام برای به اشتراک‌ گذاشتن، یاد گرفتن و الهام گرفتن از تصاویر دیگران ایده‌آل است.

۲. نمی‌دانم که چطور اینستاگرام بر کارهایی که در عکاسی معاصر در حال انجام است تأثیر می‌گذارد، به جز اینکه فضای بیشتری را برای دیدن آثار فراهم می‌کند.

۳. از اینستاگرام برای سرگرمی استفاده می‌کنم؛ پیش‌طرح‌های عکاسانه می‌سازم، با اپلیکیشن‌ها بازی می‌کنم و به ندرت چیزی از زندگی روزانه‌ام را به اشتراک می‌گذارم. اما این را نیز می‌دانم که چگونه به عنوان تقویت کننده‌ی اعتماد به نفس عمل می‌کند؛ مثلاً زمانی که فقط به کمی تشویق یا تایید نیاز دارید. خطر این کارکرد را هم می‌دانم.

۴. از دیدن کسانی که شهرت یا ثروت خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی به دست آورده‌اند، کاملاً شگفت‌زده می‌شوم.

 

رضا دقتی
حساب کاربری: rezaphotography
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۲۵۳ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۹۰۰۰ لایک

پاسخ‌ها:
۱. اینستاگرام و بسیاری از پدیده‌های شبیه به آن، در حقیقت یکی از بهترین امکانات برای برقراریِ ارتباط از طریق عکس را دارند. به نظرم اینستاگرام تا به حال نسبت به دیگر رسانه‌های این‌چنینی بهترین است زیرا مستقیماً با عکس و عکاسی و هر چیزی که در مورد تصویر است، ارتباط دارد. این رسانه هم از نظر نرم‌افزاری به درستی ایجاد شده و هم این‌که به گونه‌ای طراحی شده است که برای دیدن در تلفن‌های همراه، که بیشترین استفاده از اینستاگرام را نسبت به کامپیوتر‌ها دارند، مناسب باشد. افزون بر این‌ها، راه‌های ارتباطیِ میان دنبال‌کنندگان و هم‌چنین میان هر عکاس و دنبال‌کنندگانش خیلی فکرشده و مناسب هستند.

۲. می‌توانم بگویم که اینستاگرام به نوعی یکی از بهترین استادان عکاسی است. استادی هم هست که فقط یک نوع اثر را نشان نمی‌دهد و انواع و اقسام آثار مختلف، از جمله همه‌ی آثاری که با عکاسی و یا تصویر ایجاد می‌شوند را دربرمی‌گیرد. به نوعی اینستاگرام می‌تواند یک استاد عکاسی باشد، چون خیلی از استادان عکاسی کار‌هایشان را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند و به نظرم فعلاً یکی از بهترین راه‌های یادگیری عکاسی برای یک جامعه‌ی بزرگ‌تر، همین نگاه کردن به عکس‌های بقیه استادان است. به غیر از این‌که اینستاگرام امکان یادگیری زیادی را فراهم می‌کند، برای خبر رسانی هم بسیار خوب هست؛ خبررسانی از طریق تصویر، معرفی آثار عکاسان، پیدا کردن آثار هنری دیگران یا نگاه کردن به برخی از عکس‌ها برای تقلید نکردن. آن‌هایی که واقعا می‌خواهند کار نوآورانه انجام بدهند، می‌توانند کارهایی که پیش از این انجام شده را ببینند تا دیگر آن آثار را تکرار نکنند‌. بر خلاف خیلی‌ها که کارها را نگاه می‌کنند تا تقلید کنند، افرادی که می‌خواهند عکاسی را یاد بگیرند و مسیر را به درستی پیش روند، می‌توانند از اینستاگرام این استفاده را هم داشته باشند. فکر می‌کنم که یک نقش مهم دیگری که اینستاگرام در عکاسی معاصر ایفا کرده، ایجاد این ارتباط وسیع بین عکاسان جهان است، چه عکاسانی که حرفه‌ای هستند و چه کسانی که تازه ‌کار هستند. اینستاگرام اکنون بهترین وسیله‌ی ارتباطیِ عکاسی و عکاسان است.

۳. استفاده‌ی من از اینستاگرام در واقع یک نوع روایت و هم‌چنین نگاهی به تمامی آثاری است که آن‌ها را انتخاب می‌کنم، در عین حال، به ندرت پیش آمده که در واکنش به حوادث و اتفاقات، عکس‌هایی که همان روز می‌گیرم را بالافاصله در اینستاگرام به اشتراک بگذارم؛ من این‌چنین استفاده‌ای ندارم. بیشتر مانند فرایند ایجاد یک کتاب، عکس‌ها و هم چنین نوشته‌ها را صفحه به صفحه و تک به تک، انتخاب می‌کنم. با این‌که بسیاری از گروه‌ها یا افرادی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، زیاد متن نمی‌نویسند، اما معتقد هستم که برخی مواقع متن بیشتر از ۵۰ درصد از اثر را هم می‌تواند شامل شود، زیرا مثلاً برای کسی که عکاس-خبرنگار هست، کلمه خبرنگار هم به همان متن برمی‌گردد. این بدین معناست که نوشتار در کار من بسیار مهم است. به نظرم آمد که برای این صفحه‌ی اینستاگرامی نیز که ساخته‌ام، مانند یک کتاب، صفحه به صفحه نوشته‌ها و عکس‌ها را کنار هم بگذارم تا برای اشخاصی که مرا دنبال می‌کنند، به نوعی مانند یک کتاب آموزشی هم باشد. فعلاً هم هیچ‌گونه استفاده‌ی تجاری‌ای از اینستاگرام نکرده‌ام؛ بعضی مواقع در آن کتاب‌هایم را معرفی کرده‌ام ولی این کار نیز هدفی تجاری نداشته ‌است.

۴. همانطور که گفتم، اینستاگرام و خیلی از رسانه‌های اجتماعی، جایگزین مطبوعات کاغذی و حتی تلویزیون شده‌اند و یا دارند می‌شوند. قبل از به وجود آمدن اینترنت و ایجاد تمامی این رسانه‌های اجتماعی، تنها راه معرفی عکاسان، بیشتر از طریق مطبوعات بود و هر کسی برای این‌که آثارش به مطبوعات برسد، باید خیلی کار می‌کرد و این کار را خیلی ادامه می‌داد، اما تعداد بسیاری عکاس خوب نیز وجود داشتند و دارند که عکاس حرفه‌ای نیستند اما واقعا جزء آماتور‌های خیلی قوی‌ای هستند که درهمه جای دنیا هم وجود دارند. متاسفانه آثار این افراد در آن زمان، زیاد شناخته شده نبود، در صورتی که امروزه در اینستاگرام آثار بسیار خوبی را پیدا می‌کنم و وقتی که درمورد عکاسان این تصاویر کمی جستجو می‌کنم، می‌فهمم که این افراد، کسانی هستند که شغل‌شان عکاسی نیست و به حرفه‌های دیگری مشغول‌اند. بیشتر نیز همان ذوق و شوق آماتوری هست که آن‌ها را به این کار علاقه‌مند کرده است و آثار بسیار خوبی هم دارند. این‌ روزها عکاسانی نیز وجود دارند که به هیچ جایی وابسته نیستند، برای هیچ جایی کار نمی‌کنند و فقط از طریق اینستاگرام کار انجام می‌دهند. حالا چه کار تجاری، چه دعوت مردم به خرید عکس چاپ شده یا کتاب و چه برگزاری ورکشاپ باشد. به عنوان مثال، افرادی را می‌شناسم که فقط و فقط، تنها راه ارتباط تجاری‌شان حتی با دنیا، دنیای عکاسی و اطراف‌شان نیز از طریق اینستاگرام است. این‌که در اینستاگرام هم مانند دیگر رسانه‌های اجتماعی، چیزهایی نامربوط و وقت تلف کن خیلی زیاد باشد، امری طبیعی است، اما فعلاً صحبت‌مان درباره‌ی مسیر استفاده‌ی حرفه‌ای و درست از اینستاگرام است. یک نکته‌ی جالبی هم در اینستاگرام وجود دارد و آن نیز این است که به نوعی می‌توان فهمید اکثر کسانی که در اینستاگرام هستند، علاقه‌مند به عکاسی اند و حتی افرادی که فقط عکس‌های بی‌ربط از زندگی روزمره‌ی‌ خود به اشتراک می‌گذارند نیز به هر حال این را به عنوان یک زبان قبول کرده‌اند، چون عکاسی در حقیقت در حال تبدیل شدن به زبان بین‌المللی جهان است. درآخر فکر می‌کنم که اینستاگرام یکی از بهترین امکانات را فراهم می‌کند برای این‌که هر شخص بتواند این زبان تصویر را به جهان ارائه دهد.

درباره : پیکس